Saturday, July 2, 2011

Mitsubishi i-MiEv. O μικρός ηλεκτρικός ήρωας της επόμενης ημέρας

Ποιο όχημα θα μπορούσε να κινηθεί ανάμεσα στα ερείπια που άφησε στο πέρασμά του ο καταστροφικός σεισμός και το τσουνάμι που έπληξε την Βορειοδυτική Ιαπωνία; Σίγουρα το μυαλό όλων πηγαίνει σε κάποιο στρατιωτικού τύπου τετρακίνητο υπερόχημα με μεγάλες ρόδες και τεράστια απόσταση από το έδαφος.
Κι όμως η πραγματικότητα ήρθε για να ανατρέψει κάθε τι που πιστεύαμε ως τώρα.
Τις ημέρες και τις εβδομάδες που ακολούθησαν μετά τη διπλή φυσική καταστροφή, μια πλειάδα ελαφριά ηλεκτρικά i-MiΕv της Mitsubishi...
πρόσφεραν τα μέγιστα στις προσπάθειες των Ιαπώνων να προσεγγίσουν τις πληγείσες περιοχές, όχι φυσικά εξαιτίας των απίθανων εκτός δρόμου επιδόσεων τους, αλλά κυρίως λόγω της δυνατότητάς τους να ανεφοδιάζονται από οποιαδήποτε κοινή ηλεκτρική πρίζα.
Με τις μονάδες παραγωγής συμβατικών καυσίμων να έχουν κλείσει λόγω σεισμού και με το σιδηροδρομικό δίκτυο «μπλοκαρισμένο» λόγω των ζημιών, η ανεύρεση συμβατικών καυσίμων και άρα ο ανεφοδιασμός των αντίστοιχων φορτηγών οχημάτων αποδείχτηκε πρακτικά αδύνατος. Στη Σεντάι όμως, 250 μίλια περίπου βορειοδυτικά του Τόκιο, και σε άλλες πόλεις που σαρώθηκαν από την «έκρηξη της φύσης», το ηλεκτρικό δίκτυο αποκαταστάθηκε γρήγορα. Ο πρόεδρος της Mitsubishi Motors, Osamu Masuko, έσπευσε αμέσως και προσέφερε δεκάδες ηλεκτροκίνητα i-MiEV στην προσπάθεια αποκατάστασης των περιοχών αυτών.
Παρά το γεγονός πως τα i -MiEv δεν σε προδιαθέτουν εξ όψεως για «μάχη» αλλά για κάτι χαλαρό όπως μια καθημερινή διαδρομή στην πόλη ή μέχρι το κοντινότερο εμπορικό κέντρο, στην πληγωμένη χώρα του ανατέλλοντος ηλίου, τα 89 i-MiEVs στρώθηκαν αμέσως στη δουλειά. «Αν δεν μας είχαν προσφερθεί τα αυτοκίνητα αυτά δεν θα μπορούσαμε να κάνουμε τίποτα απ’ όλα αυτά που ήταν απαραίτητο να γίνουν», δήλωσε ο Tetsuo Ishii, υπεύθυνος του τομέα περιβάλλοντος της πόλης Σεντάι. Τα αυτοκίνητα χρησιμοποιήθηκαν στρατηγικά. Δυο από αυτά χρησιμοποιήθηκαν για μεταφορά τροφής και προμηθειών στα 23 κέντρα αστέγων της πόλης και άλλα δυο μετέφεραν το ιατρικό προσωπικό. Αξιωματούχοι από τον τομέα της εκπαίδευσης χρησιμοποίησαν άλλα δυο για να κάνουν ελέγχους για δομικές ζημιές στα σχολεία. Άλλα βοήθησαν στο να στέλνουν εφόδια σε παιδικούς σταθμούς και άλλα παραχωρήθηκαν σε εθελοντικές ομάδες.
Μόλις ικανοποιήθηκαν οι πιο πιεστικές ανάγκες η πόλη χρησιμοποίησε τα i-MiEVs για να απομακρύνει τα συντρίμμια των κατεστραμμένων σπιτιών καθώς οι ελλείψεις σε καύσιμα περιόριζαν τη χρήση φορτηγών. Έτσι τα αυγοειδή ηλεκτροκίνητα, κάλυπταν 30 με 50 μίλια καθημερινά, σχεδόν τα μισά από όσα μπορούν να κάνουν με μια πλήρη φόρτιση. «Μια φόρτιση όμως», όπως λέει ο Tetsuo Ishii, «ήταν ικανή για εμάς γιατί μας έδινε τη δυνατότητα αυτονομίας στην διάρκεια της ημέρας, καθώς δεν έχουμε και καμιά τεράστια πόλη. Τα περισσότερα i-MiEV επέστρεφαν στο δημαρχείο το βράδυ όπου και τα φορτίζαμε σε πρίζες των 200 volt. Σταθμοί ταχείας φόρτισης (30΄ για φόρτιση στο 80%) χρησιμοποιήθηκαν μόνο όπου υπήρχαν… Οι στάνταρ πρίζες μας με τα 100 volts χρησιμοποιήθηκαν σε μικρότερο βαθμό γιατί σε αυτή την περίπτωση μια φουλ φόρτιση διαρκεί πάνω από 12 ώρες…»
Πρακτικό σε διαστάσεις, σχετικά ελαφρύ και συνεπώς ευέλικτο, το i-MiEV, φιλοξενεί τη μπαταρία του κάτω από το πάτωμα χαμηλώνοντας έξυπνα το κέντρο βάρους του. Η αντοχή και η χρηστικότητα του οχήματος ενθουσίασε τον πρόεδρο της Mitsubishi Motors ο οποίος μαζί με άλλους ηγέτες στο χώρο της αυτοκίνησης μάχονται τα τελευταία χρόνια τους πολέμιους της ηλεκτρικής αυτοκίνησης που την θεωρούν ακριβή και μη πρακτική ως λύση. «Εντυπωσιάζομαι όταν ακούω πως κάποιοι που θεωρούσαν τα ηλεκτρικά οχήματα αναξιόπιστα , τελικά τα ενέταξαν στην καθημερινότητά τους. Είμαι δε πολύ περήφανος και χαρούμενος βλέποντας τα i -MiEv μας να συμβάλλουν στην αποκατάσταση των πληγέντων περιοχών».
Οι πωλήσεις ηλεκτρικών αυτοκινήτων άρχισαν λίγο πριν την κρίση, όταν οι καταναλωτές άρχισαν να αποθαρρύνονται από το αυξημένο κόστος των συμβατικών καυσίμων. Η αποτελεσματικότητα τους όμως και σε γεγονότα όπως αυτό της Ιαπωνίας θα μπορούσε να αφυπνίσει τις κυβερνήσεις κρατών που ξοδεύουν πολλά για το στόλο των κρατικών οχημάτων ώστε να προσθέσουν σε αυτούς περισσότερα ηλεκτροκίνητα.
[Blog Mitsubishi]

No comments:

Post a Comment